piatok 31. októbra 2014

Potrebuje mesto toľko úradníkov?

Podľa platného organizačného poriadku (k 1. 8. 2014 - v prílohe) má mesto na mestskom úrade 106 zamestnancov, z toho na čiastočný úväzok 8 pracovníkov *).  V rozpočte pre rok 2015 je na ich "obsluhu" navrhnutých v bežnom rozpočte 2,247 mil. €. Sú to náklady na ich mzdy a odvody (1,579 mil. €), nakupované služby, ale aj prevádzku budov, ich údržbu, či autá.

Keď sa bežný rozpočet 15,983 mil. € očistí o náklady 3,135 mil. €, súvisiace s prenesenou štátnou správou, zostane v bežnom rozpočte 12,848 mil. € upravených nákladov. Zamestnancov, zabezpečujúcich prenesenú štátnu správu a obstarávanie majetku (investície v rámci kapitálových výdavkov), je na mestskom úrade 12.

Po znížení celkového počtu o týchto zamestnancov je potrebných na  95 zvyšných zamestnancov 1,977 mil. €. Podiel týchto nákladov je 15,4 % z upravených nákladov bežného rozpočtu a priemerné náklady na 1 zamestnanca sú 20 810 €. Je to dosť nato, aby stálo za úvahu, či ich mesto skutočne potrebuje. Mesto pritom nemá žiadny takýto hodnotiaci audit a primátor Cicutto, aj prednostka Bartošová, ho pokladajú za zbytočný. Obľubenou rozhodovacou metódou mnohých mestských poslancov, ale aj primátora Cicutta a prednostky Bartošovej je porovnanie, ponúka sa porovnanie s inými mestami, napr. mestami Nové Mesto nad Váhom, Prievidza, či Hlohovec.

Nové Mesto nad Váhom má 20 012 obyvateľov a 38 zamestnancov mestského úradu (2014). Prievidza má 48 590 obyvateľov a 135 zamestnancov mestského úradu (vrátane útvarov primátorky k 1. 10. 2014). Piešťany majú 28 764 (22. 08. 2014) obyvateľov a 107 úradníkov, z čoho plynie obslužnosť 1 úradník na 269 obyvateľov. Ak by sa prepočítal počet v Piešťanoch podľa obslužnosti v Prievidzi (1 úradník na 360 obyvateľov) mali by mať Piešťany na mestskom úrade 80 zamestnancov, pri prepočte cez obslužnosť občanov v Novom Meste nad Váhom (1 úradník na 527 obyvateľov) by to bolo dokonca len 55 zamestnancov.

Nato, aby akákoľvek organizácia po znížení počtu pracovníkov neupadla do chaosu, odporúča ekonomická teória, aby zníženie nepresiahlo 30 % aktuálneho stavu. To by bolo dodržané, ak by sa použila obslužnosť Prievidze (25,3 %). Zníženie počtu úradníkov o 26 osôb na piešťanskom mestskom úrade by mohlo priniesť úsporu nákladov bežného rozpočtu až takmer 541 tis. €. Je to dosť silná inšpirácia pre poslancov mestského zastupiteľstva, aby rozhodli o spracovaní procesného a pracovného auditu a podľa toho znížili rozpočet.  Samozrejme, že z auditu nemusí výjsť úspora 541 tis. €, vytvorená teoretickou úvahou. A to auditu nielen na mestskom úrade, ale aj v ostatných mestských organizáciách. Veď, ak by audit stál čo aj 20 tis. €, úspora len jedného jediného pracovníka by takúto "investíciu" nákladovo pokryla.

A pre usporené peniaze by sa určite našlo užitočnejšie využitie.

Doplnené 4. novembra 2014: Hlohovec má 22 441 obyvateľov a 61 úradníkov mestského úradu. Obslužnosť je v tomto prípade 1 úradník na 368 obyvateľov. Prepočítané touto obslužnosťou by mali mať Piešťany na mestskom úrade 78 úradníkov.

*) Upravené 7. novembra 2014: znížený počet zo 107 na 106 zamestnancov na základe upozornenia prednostky MsÚ Bartošovej.

Príloha:
prihoha__2_OP_2014_01 (str.1)
prihoha__2_OP_2014_01 (str.2)



 

5 komentárov:

  1. Akosi nám tu nesedia kupecké počty. Ak platí veta "Piešťany majú 28 797 obyvateľov a 100 úradníkov, z čoho plynie obslužnosť 1 úradník na 228 obyvateľov." tak pri delení 100 stačí posunúť rádovú čiarku o 2 miesta doľava a dostaneme sa k obslužnosti 1 úradník na 288 obyvateľov a nie k číslu 228. Úradníkov z tohto počtu nemôžeme vylúčiť, tiež sú občania mesta. :-) Páni novinári a politici, na takéto počítanie vám stačí základné vzdelanie.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Za prepisovú chybu sa ospravedlňujem, už je odstránená.

      Odstrániť
  2. Mám tento článok pochopiť tak, že z MsÚ vyrazíme zopár chudier čo tam pracujú za 500€ mesačne a samospráva rozkvitne od prebytku financií? To dúfam že nemyslíte vážne. Jediné čo dosiahnete bude zvýšenie nezamestnanosti a rozvoj biedy v regióne. Mnohé z týchto úradníčiek sú samoživiteľky, takže utrpia aj ich rodiny. Predstavte si, že aj oni chodia nakupovať tovary a služby.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Určite, že by to postihlo niekoľko zamestnancov. To isté sa deje aj v iných oblastiach, tam Vám to nevadí? Uvedomte si, že všetko je platené z daní ostatných občanov. Ako k tomu prídu mnohí dôchodcovia, ktorých jediný mesačný príjem nepresiahne 270 €? A máme ich v Piešťanoch takmer 7000. To by ste mohli zvýšiť dane a prijať na MsÚ ďalšie, ako ich voláte, chudery, aby sa naplnili Vaše sociálne ambície. MsÚ však v žiadnom prípade sociálny ústav nie je, aj keď to teraz tak vyzerá.

    V piešťanskom okrese je v súčasnosti cca 1000 nezamestnaných, takže ani keby MsÚ prepustil zrovna 30 prebytočných ľudí, pohlo by to s percentom nezamestananosti až za desatinnou čiarkou. A bieda v regióne by sa určite nerozvinula. A ak by si prepustení nenašli novú prácu, na Slovensku funguje primeraný sociálny systém, ktorý by im pomohol.

    Čo sa týka rozkvetu samosprávy, verte, že toto je len jedno z celého radu plytvaní. Odstránenie všetkých by s určitosťou k rozkvetu Piešťan viedlo. Len nahliadnite do rozpočtu - reprezentačné primátora, 200 tis. € na propagáciu, úbohá a drahá kultúra, neviditeľná mestská polícia, neproduktívne služby mesta a pod.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. No Ty si múdry Pozorovateľ......

    OdpovedaťOdstrániť